ZLÍNSKÝ KRAJ – Léto na Baťově kanále letos znovu potvrdilo, že romantika na palubě lodi táhne. Po vodní cestě mezi Otrokovicemi a Rohatcem se v hlavní sezóně proplavilo téměř 39 tisíc lodí a s nimi více než 184 tisíc lidí – nejvíc za poslední tři roky.
Nejrušněji bylo tradičně ve Veselí nad Moravou a ve Vnorovech, kde komory během sezóny téměř nestíhaly. „Rostoucí zájem o plavbu nás těší, ale znamená také větší nároky na údržbu a bezpečnost, “ říká generální ředitel Povodí Moravy David Fína. A právě na to se nyní, po skončení sezóny, Povodí Moravy naplno soustředí.
Podél kanálu se teď místo výletníků pohybují pracovníci a technika. Probíhá generální oprava plavební komory Vnorovy I, která naváže na již dokončené opravy ve Veselí nad Moravou a ve Spytihněvi. Cílem je, aby příští sezóna mohla začít bez jediného zádrhelu. Oprava vyjde na 37,5 milionu korun a skončí do dubna 2026.
Novinkou bude i úspornější hospodaření s vodou – díky úpravám na komoře Vnorovy I se ušetří až dvě třetiny vody, která zůstane v jižním úseku kanálu. To je klíčové hlavně v obdobích sucha, kdy bývá vody v řece Moravě méně. Přibude také moderní řídicí systém. Ten bude on-line sledovat hladinu, plavební hloubku i případné výkyvy a automaticky reagovat, pokud se něco děje.
Do konce listopadu proběhnou ještě drobnější opravy – třeba výměna trámců na komoře ve Starém Městě nebo instalace proměnných plavebních znaků na mostech v Napajedlích a Uherském Hradišti. Nové značky se přizpůsobí aktuální výšce hladiny a lodní kapitáni tak budou mít vždy přesné informace o podjezdné výšce.
Baťův kanál, kdysi zrozený z průmyslové vize Tomáše Bati, se tak dál proměňuje v moderní a bezpečnou rekreační vodní cestu, která ročně přivítá desetitisíce návštěvníků. Příští sezóna začne už 1. května.