ZLÍN – Přibývá lidí, kteří zneužívají urgentní příjem v Krajské nemocnici T. Bati. Podle lékařů je to zhruba 20 procent příchozích. Čím menší problém, tím větší arogance – i to popisují sloužící zdravotníci.
„Těch situací je spousta, v posledních letech přibývá například pacientů, kteří z nějakého důvodu nemají praktického lékaře. Pro ty je nejjednodušší přijít na urgent, kde se nemusí nijak registrovat. V současné době se to týká často cizinců, denně řešíme jejich běžné potíže, “ popisuje primář urgentního příjmu zlínské nemocnice Michal Pisár.
Problémem je podle něj i přístup praktických lékařů a ambulantních specialistů mimo nemocnici. „Pro ty je často jednodušší poslat pacienta na urgentní příjem na různá ošetření a došetření jeho stavu nebo přímo k hospitalizaci, aniž by ji jakkoliv předem domluvili či stanovili diagnózu, “ podotýká primář.
Zdravotníci denně slyší věty typu Šel jsem kolem, tak jsem si říkal, že se zastavím, protože mě už týden bolí hlava. Nebo Jsem tady s maminkou, tak bych potřeboval pořešit i sebe… Najdou se i pacienti, kteří berou dva dny antibiotika a v noci se přijedou zeptat, jestli si lékaři myslí, že fungují dobře. „Často řešíme běžné bolesti zad, obyčejnou vyrážku bez jakýchkoliv doprovodných příznaků, klíště, třísku, rýmu, bolest v krku a podobně. Nedávno tady byla paní s tím, že spolkla kousek plomby. Přivezla ji záchranka, “ kroutí hlavou Michal Pisár.
Další případ popisuje praktický lékař Jiří Lapčík, který slouží na urgentu ve Zlíně i v Uherském Hradišti, přestože je již v důchodu. „Nedávno přišel ve všední den odpoledne muž v obleku rovnou z práce a oznámil mi, že ho bolí krční páteř a chce infuzi. Tak jsem mu sdělil, že není v supermarketu, ale v nemocnici a že ho nejdřív vyšetřím a léčbu stanovím na základě vyšetření. A co myslíte, že následovalo? Křičel na mě, že si bude stěžovat, “ krčí rameny lékař.
Kvůli lidem, kteří urgent zneužívají, jsou zdravotníci frustrovaní a dochází k jejich vyhoření. Častěji taky vznikají konflikty, například když lékaři přednostně ošetří pacienta, který potřebuje okamžitou pomoc.
Jak problém řešit? Lékaři se shodují, že by pomohlo zvýšení poplatku za pohotovost za stávajících 90 Kč na 500 Kč. Třísku nebo klíště by si pak doma každý vytáhl sám a léky proti bolesti by si koupil v lékárně.