HULÍN – Když si člověk pročte historii stavby dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem, musí uznat, že je to napínavý a trochu groteskní příběh. Nechybí v něm neočekávané zvraty, silné příběhy ani zvířátka. Silničáři stavbu slavnostně zahajovali už v září 2008, nyní se má po neuvěřitelných 16 letech a spoustě kotrmelců konečně otevřít.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce ještě do konce letošního roku zprovoznit alespoň desetikilometrový úsek z Hulína do Holešova. Za Holešovem řidiči sjedou z dálnice na stávající cestu do Fryštáku, na kterou se napojí před Martinicemi.
Úsek se může otevřít díky tomu, že ministr dopravy částečně změnil a ve zbytku potvrdil stavební povolení. „To tak po zrušení Nejvyšším správním soudem opět nabývá právní moci, “ vysvětlila mluvčí ŘSD Lucie Trubelíková.
Přesný termín zprovoznění dálnice silničáři zatím nezveřejnili.
„Zbývající část stavby do Fryštáku plánujeme dokončit a zprovoznit v první polovině roku 2025, “ doplnil ředitel Správy Zlín ŘSD Karel Chudárek.
Ministr dopravy ve věci opětovně rozhodoval poté, co letos na jaře pozbylo stavební povolení rozhodnutím soudu právní moci. Nyní tedy bude opět pravomocné.
Stavbu dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem silničáři slavnostně zahajovali v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Zdržel ji nedostatek peněz i námitky ekologů. Roky se například vlekly soudy ohledně křečka polního, který podle ekologů žije v trase dálnice. Pak následovaly další žaloby kvůli jiným chráněným živočichům, třeba rakovi nebo čmelákovi.